عوامل دندان قروچه و راه های درمان قطعی

علائم و نشانه های دندان قروچه

علائم دندان قروچه یک اختلال شایع است که با ساییدن، فشردن یا مالش غیرارادی دندان ها مشخص می شود. این یک فعالیت عصبی عضلانی غیرآگاهانه بوده که می تواند در خواب یا حتی در بیداری هم رخ دهد. دقت داشته باشید دندان قروچه در صورت عدم درمان، می تواند منجر به مشکلات مختلف دندانی و سلامتی شود. به همین خاطر هم در ادامه مقاله به بررسی علائم و نشانه های دندان قروچه، خطرات احتمالی آن و گزینه های درمانی موجود پرداخته ایم.

علائم و نشانه های دندان قروچه

علائم و نشانه های دندان قروچه به طور معمول می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. برخی از افراد احتمال دارد علائم خفیف را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نشانه های شدیدتری داشته باشند. در این جا برخی از علائم رایج این وضعیت را مورد بررسی قرار داده ایم.

• علامت اولیه دندان قروچه، اغلب قروچه و فشردن دندان ها است. این نشانه معمولا به طور غیرارادی در طول خواب رخ می دهد، همین نیز آگاهی از مشکل را برای افراد دشوار می کند.
  • دندان قروچه طولانی مدت می تواند منجر به مشکلات مختلف دندانی از جمله سایش دندان، حساسیت دندان و حتی شکستگی دندان شود. همچنین می تواند به ترمیم های دندان مانند پرکردن، آسیب برساند.
  • این اختلال می تواند فشار بیش از حدی به عضلات فک وارد کند و منجر به درد، سفتی و خستگی فک شود. این علائم ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب یا در طول روز وجود داشته باشد.
  • بسیاری از افراد مبتلا به دندان قروچه، سردردهای مکرری را تجربه می کنند که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. این سردردها اغلب در شقیقه ها یا پشت چشم ها احساس می شوند.
  • برخی از افراد ممکن است به دلیل نزدیکی مفصل گیجگاهی فکی به مجرای گوش، دچار گوش درد شوند یا احساس پری گوش را تجربه کنند.
  • دندان قروچه و فشردن دندان ها می تواند الگوی خواب را مختل کند و منجر به کیفیت پایین خواب و خواب آلودگی در طول روز شود.
  • فعالیت بیش از حد عضلات مرتبط با دندان قروچه نیز می تواند باعث درد و تنش در ناحیه گردن و شانه شود.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی خونریزی لثه در خواب و هنگام مسواک زدن

مراقبت های دندان در دوران بارداری + ممنوعیت ها

خطرات احتمالی دندان قروچه

گرچه دندان قروچه ممکن است یک عادت بی ضرر به نظر برسد، اما در صورت عدم درمان می تواند عواقب قابل توجهی داشته باشد. در این جا برخی از خطرات احتمالی مرتبط با این وضعیت برای تان، آورده شده است.

• ساییدن و فشردن مکرر دندان ها می تواند منجر به سایش دندان، فرسایش مینای دندان و شکستگی دندان شود. در چنین مواقعی ممکن است به درمان گسترده دندان مانند پر کردن دندان یا حتی کشیدن دندان، نیاز پیدا کنید.
  • دندان قروچه می تواند فشار زیادی بر مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) وارد کند که استخوان فک را به جمجمه متصل می کند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به ایجاد اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD) شود که باعث درد فک، کلیک کردن فک و محدودیت حرکت فک می شود.
  • فعالیت مداوم عضلانی مرتبط با دندان قروچه می تواند باعث درد و تنش در عضلات صورت شود. این می تواند فعالیت های روزانه مانند جویدن، صحبت کردن و خمیازه کشیدن را تحت تأثیر قرار دهد.
  • افراد مبتلا به دندان قروچه بیشتر مستعد سردرد و میگرن مکرر هستند. فعالیت و تنش بیش از حد عضلانی می تواند این سردردهای ناتوان کننده را تحریک یا بدتر کند.
  • ساییدن و فشردن دندان ها می تواند الگوهای خواب را مختل کند و منجر به خواب پراکنده و خواب آلودگی در طول روز شود.
  • دندان قروچه بر سلامت روانی فرد هم تأثیراتی را به جای می گذارد. درد مزمن، ناراحتی و اختلالات خواب مرتبط با این وضعیت می تواند به افزایش استرس، اضطراب و حتی افسردگی کمک کند.
خطرات احتمالی دندان قروچه

بیشتر بخوانید: انواع یونیت دندانپزشکی ایرانی

علت های اصلی دندان قروچه

علت دقیق دندان قروچه هنوز به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، عوامل متعددی ممکن است در توسعه آن نقش داشته باشند. این موارد را در ادامه ذکر کرده ایم.

Creative water features and exterior

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب می تواند تنش عضلانی، از جمله عضلات درگیر در جویدن و حرکت فک را افزایش دهد. این افزایش فعالیت عضلانی می تواند به صورت دندان قروچه و فشردن دندان در طول خواب ظاهر شود.

مال اکلوژن

مال اکلوژن به نامرتبی دندان های بالا و پایین در هنگام بسته شدن فک اشاره دارد. این ناهماهنگی می تواند به مفصل فک فشار بیشتری وارد کند و منجر به ساییدن دندان ها شود. در نتیجه فرد، به دندان قروچه مبتلا خواهد شد.

اختلالات خواب

برخی اختلالات خواب مانند آپنه خواب یا خروپف با افزایش خطر ابتلا به دندان قروچه، مرتبط است. اختلال در تنفس در طول خواب نیز می تواند فعالیت ماهیچه ای از جمله دندان قروچه را تحریک کند.

مصرف داروهای مختلف

برخی داروها، مانند داروهای ضد افسردگی یا ضد روان پریشی، با افزایش خطر دندان قروچه مرتبط هستند. این داروها می توانند سطوح انتقال دهنده های عصبی را در مغز تغییر دهند و بر کنترل ماهیچه ها در طول خواب تأثیر بگذارند.

عوامل ژنتیکی

برخی از افراد ممکن است استعداد ژنتیکی برای دندان قروچه داشته باشند، که آن ها را مستعد ابتلا به دندان قروچه می کند.

علت های اصلی دندان قروچه

بیشتر بخوانید: معرفی کامل تجهیزات اندو دندانپزشکی

تشخیص دندان قروچه

اگر زمانی متوجه برو  علائم دندان قروچه شدید، ضروری است که به دنبال ارزیابی حرفه ای باشید. یک متخصص مراقبت های بهداشتی، مانند دندانپزشک یا متخصص خواب، می تواند خیلی راحت، به تشخیص این بیماری کمک کند. متخصص مراقبت های بهداشتی ابتدا در مورد علائم، سابقه پزشکی و هر دارویی که ممکن است مصرف کنید سؤال می کند.

بعد از آن معاینه کامل دندان ها، فک و ماهیچه های صورت برای شناسایی هرگونه نشانه ای از دندان قروچه یا مشکلات مرتبط با آن انجام خواهد شد. در برخی مواقع ممکن است اشعه ایکس برای ارزیابی وضعیت دندان ها، مفصل فک و ساختارهای اطراف آن گرفته شود. حتی در برخی موارد، مطالعه خواب یا پلی سومنوگرافی هم ممکن است برای ارزیابی الگوهای خواب، فعالیت عضلات و تنفس در طول خواب نیاز باشد.

علت خشکی دهان چیست؟ (علائم، دلایل، درمان و پیشگیری)

راه های درمانی دندان قروچه

توجه داشته باشید رویکرد درمانی دندان قروچه به علت زمینه ای و شدت بیماری بستگی دارد. در ادامه این بخش از مطلب، چند مورد از رایج ترین روش های درمانی را برای تان آورده ایم تا از میان آن ها، مناسب ترین گزینه را راحت تر برای خود انتخاب نمایید. البته فراموش نکنید مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای تعیین بهترین برنامه درمانی بر اساس شرایط فردی ضروری است.

آتل دندان یا محافظ دهان

آتل یا محافظ دهان می تواند به صورت سفارشی ساخته شود تا روی دندان ها قرار بگیرد و از آن ها در برابر ساییدگی و فشردن محافظت کند. این دستگاه ها به کاهش تاثیر دندان قروچه بر روی دندان ها و عضلات فک کمک می کنند.

تکنیک های اصلاح رفتار

تکنیک های مدیریت استرس، تمرین های تمدد اعصاب و درمان بیوفیدبک می توانند به افراد در مدیریت استرس و کاهش دندان قروچه، بسیار کمک کنند. پس سعی کنید زیر نظر یک پزشک متخصص، از تکنیک های اصلاح رفتار مناسب استفاده کنید .

تغییر شیوه زندگی

پرهیز از الکل، کافئین و تنباکو می تواند به کاهش دندان قروچه کمک کند. علاوه بر این، حفظ بهداشت، خواب خوب، آرام و به میزان کافی هم می تواند برای درمان بسیار مفید باشد.

مصرف دارو

در برخی موارد ممکن است داروهایی برای مدیریت علائم مرتبط با دندان قروچه تجویز شود. همچنین شل کننده های عضلانی، آرام بخش ها یا تزریق بوتاکس نیز ممکن است برای شل کردن عضلات فک و کاهش درد استفاده شوند.

اصلاح دندان

اگر مال اکلوژن یا سایر مشکلات دندانی به دندان قروچه کمک کند، درمان ارتودنسی یا ترمیم دندان ممکن است برای مرتب سازی مجدد دندان ها توصیه شود.

راه های درمانی دندان قروچه

هزینه موتور ایمپلنت

نکات پیشگیری از دندان قروچه

در حالی که دندان قروچه ممکن است همیشه قابل پیشگیری نباشد، اقدامات خاصی می تواند به کاهش خطر یا به حداقل رساندن تأثیر آن کمک کند.

• راه های سالمی برای مدیریت استرس همچون ورزش، تکنیک های تمدد اعصاب یا مشاوره پیدا کنید.
  • تمرینات تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا را برای کاهش تنش عضلانی انجام دهید.
  • مصرف کافئین، الکل و تنباکو را محدود یا اجتناب کنید، زیرا این مواد می توانند دندان قروچه را تشدید کنند.
  • یک روال خواب ثابت ایجاد کنید، محیطی مناسب برای خواب در نظر بگیرید و خواب با کیفیت را در اولویت قرار دهید تا احتمال دندان قروچه در طول خواب کاهش یابد.
  • به طور مرتب جهت معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما می تواند نشانه های دندان قروچه را سریع تر شناسایی کند و راهنمایی های مناسب را ارائه دهد.

اگر شما یا اعضای خانواده تان، علائم دائمی دندان قروچه را تجربه می کنید یا این وضعیت به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد، ضروری است که به دنبال کمک پزشکی باشید. متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند یک تشخیص دقیق ارائه دهد، گزینه های درمانی مناسب را توصیه نماید و به مدیریت موثر این بیماری کمک کند. دندان قروچه اگرچه ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلات مختلف دندانی و سلامتی شود.