دسته‌بندی نشده

نکات مهم درباره کالیبراسیون اتوکلاو دندانپزشکی

کالیبراسیون اتوکلاو دندانپزشکی چیست؟

اتوکلاوها دارای دستگاه های اندازه گیری متنوعی هستند، که هر کدام از آن ها به طور جداگانه باید کالیبره شوند. در روش کالیبراسیون، مقدار خطای هر کدام از این دستگاه های اندازه گیری، ثبت خواهد شد. کالیبراسیون اتوکلاو یک فرآیند مهم و ضروری برای اطمینان از دقت و صحت عملکرد دستگاه است. اتوکلاو دندانپزشکی نقش بسیار مهمی در صنایع پزشکی، آزمایشگاهی، داروسازی و صنایع غذایی ایجاد می کند. در ادامه به نکات مهم درباره کالیبراسیون اتوکلاو دندانپزشکی پرداخته ایم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید  .

کالیبراسیون اتوکلاو دندانپزشکی چیست؟

کالیبراسیون اتوکلاو دندانپزشکی به تنظیم مجدد دستگاه کمک می کند تا فشار یا دما آن با استانداردهای مشخص و دقیق هماهنگ شود. این فرآیند به وسیله  استفاده از تجهیزات کالیبراسیون دما و فشار و معمولاً توسط فنی  کالیبراسیون های مجرب و متخصص انجام می شود. با انجام کالیبراسیون منظم اتوکلاوها، می توانید اطمینان حاصل نمایید که این دستگاه ها به طور دقیق و صحیح عمل می کنند و فرآیندهای استریلیزاسیون و ضدعفونی  سازی مواد نیز با دقت بالا انجام می شود.

این امر به حفظ سلامت و ایمنی بیماران، کارکنان و همچنین کیفیت محصولات تولیدی بسیار کمک می کند. در کل می توان گفت که کالیبراسیون یک فرآیند حیاتی در صنایع مختلف بووده و شامل تنظیم و تأیید ابزارهای اندازه گیری برای اطمینان از دقت و قابلیت اطمینان آن ها می شود. همچنین نقش بسزایی در حفظ کنترل کیفیت و رعایت استانداردهای صنعت دارد.

<yoastmark class=


بیشتر بخوانید: اتوکلاو 24 لیتری تکنوگاز Tecno Gaz مدل B Evo کلاس B


 

اهمیت استفاده از کالیبراسیون  اتوکلاو دندانپزشکی

معمولا در صنایعی که دقت و صحت در آن ها اهمیت بالایی دارد، از کالیبراسیون اتوکلاو استفاده می شود. کالیبراسیون تضمین می کند که ابزارهای اندازه  گیری مانند حسگرها، داده های قابل اعتماد و دقیقی را ارائه می دهند. توجه داشته باشید بدون کالیبراسیون مناسب، احتمال خطر اندازه گیری های نادرست وجود دارد، که منجر به خسارات مالی و به خطر افتادن ایمنی خواهد شد.

مشاهده بیشتر . . .
معرفی انواع دستگاه رادیوگرافی دندان + خرید مستقیم

اگر ابزارها را منظم کالیبره کنید، می توانید در کسب وکارها و فرآیندهای خود ثبات داشته باشید، الزامات نظارتی را برآورده کنید و رضایت مشتری را هم تا حدود قابل توجهی افزایش دهید. علاوه بر این، به شناسایی و اصلاح هرگونه انحراف یا عدم دقت در ابزارها، جلوگیری از خطاهای احتمالی و اطمینان از داده های قابل اعتماد برای تصمیم گیری هم کمک می کند.

اهمیت استفاده از کالیبراسیون  اتوکلاو دندانپزشکی

اهمیت استفاده از کالیبراسیون  اتوکلاو دندانپزشکی

انواع روش کالیبراسیون اتوکلاو دندانپزشکی

به طور معمول از روش های مختلفی در کالیبراسیون اتوکلاو دندانپزشکی می توان استفاده کرد و بعد از هر 40 ساعت روشن بودن دستگاه، نحوه عملکرد آن باید بررسی شود. حال برای افزایش آگاهی تان به بررسی انواع اتوکلاو دندانپزشکی روش های این دستگاه پرداخته ایم.

کالیبراسیون دما اتوکلاو

برای کالیبراسیون دمای اتوکلاو، نیاز است از تجهیزات کالیبراسیون دقیق و صحیح مانند دستگاه های کنترل دما، ترموکوپل دقیق، دستگاه های اندازه گیری دما استفاده شود. از این رو در کنار سنسور دمایی، یک دماسنجی که حداکثر دما را ثبت می کند، قرار دهید. ابتدا اتوکلاو را روشن کنید و دما را روی حداکثر مقدار تنظیم نمایید. در مرحله بعدی، دما را یادداشت کنید و بعد از خنک شدن اتوکلاو، دماسنج را بیرون بیاورید. در این مرحله هم نیاز است دما را ثبت کنید. اگر بین دو دما به دست آمده اختلافی وجود داشت، این اختلاف را به عنوان ضریب تصحیح در نظر بگیرید.

کالیبراسیون تایمر اتوکلاو

یکی از فرآیندهای مهم که به منظور اطمینان از دقت و صحت زمان بندی عملکرد اتوکلاو انجام می شود، کالیبراسیون تایمر است. برای کالیبراسیون تایمر دستگاه اتوکلاو، باید از تجهیزات  دقیق و صحیح مانند تایمر دقیق، دستگاه های اندازه گیری زمان و دستگاه های کنترل دما استفاده شود. بنابراین ابتدا تایمر روی اتوکلاو را تنظیم کنید و یک کرنومتر آماده برای روشن کردن داشته باشید. کرنومتر و تایمر را هم زمان روشن نمایید  . اگر زمان ثبت شده با کرنومتر و تایمر اتوکلاو مطابقت نداشت، مجددا آزمایش را تکرار کنید و اختلاف بین کرنومتر و تایمر اتوکلاو را به عنوان ضریب تصحیح در نظر بگیرید.

مشاهده بیشتر . . .
معرفی انواع آمالگاماتور و کاربرد آن + خرید مستقیم

کالیبراسیون فشار اتوکلاو

برای اطمینان از دقت و صحت فشار، کالیبراسیون فشار اتوکلاو انجام می شود . فشار دستگاه اتوکلاو به گونه ای باید تنظیم شود که فشار مطلوب را تولید کند. قبل از بررسی فشار، باید دما و تایمر را کالیبره کنید. پس از آن، کار روشن کردن اتوکلاو را انجام دهید. زمانی که دما به 121 درجه سانتی گراد رسید، گیج فشار باید psi 15 را نشان دهد. با استفاده از دستگاه های اندازه  گیری فشار، فشار دستگاه اتوکلاو در زمان ها و دماهای مختلف بررسی می شود تا اطمینان حاصل شود که دستگاه اتوکلاو صحیح و دقیق عمل می کند.

کالیبراسیون اتوکلاو به وسیله نشان گر بیولوژیکی

در پنج بخش محفظه دستگاه، پنج نشان گر باسیلوس استریوترموفیلوس را قرار دهید. سپس دستگاه مورد نظر را روشن کنید و در دمای 121 درجه سانتی گراد با فشارpsi ۱۵ را به مدت 15 دقیقه اتوکلاو تنظیم نمایید. بعد از کشت نمونه ها، با توجه به نتایج متوجه می شوید که ضدعفونی نصفه یا کامل انجام شده است.

انواع روش <yoastmark class=


بیشتر بخوانید: قیمت اتوکلاو دندانپزشکی دست دوم


 

نحوه دریافت گواهی کالیبراسیون اتوکلاو

دقت داشته باشید؛ به طور کلی شرکت هایی می توانند فرآیند کالیبراسیون را اجرا کنند که، دارای تاییدیه هایی از سازمان ملی استاندارد هستند. همچنین گواهی شرکت های مجاز، معتبر بوده و گواهی که شرکت های فرعی ارائه می دهند، هیچ گونه ارزش قانونی ندارد. کالیبراسیون اتوکلاو پارامترهای زمان، فشار و دما را مورد بررسی قرار می دهد. به عبارت دیگر با استفاده از روش های گفته شده در استانداردهای بین المللی ISO 17025 رسیدن محفظه به دما و فشار لازم در زمان معین مورد آزمایش قرار می گیرد.

گواهی کالیبره بودن دستگاه بعد از اتمام موفقیت آمیز فرایند کالیبراسیون، دریافت می شود که برای مدت معینی معتبر است. اما این گواهی تایید می کند که دستگاه و کنترل ها به درستی کار می کنند و این اطمینان را ایجاد نمی کند که تجهیزات قرار داده شده در اتوکلاو واقعاً به دما، فشار و زمان مشخص شده می رسند یا خیر. برای تایید این موضوع باید در محیط هایی که انواع آلودگی های میکروبی می توانند بسیار خطر ساز باشند، از اتوکلاو ها برای ضد عفونی کردن ابزار و وسایل استفاده کنید. با کالیبره بودن دستگاه اطمینان خاطر دارید که استریل شدن تجهیزات به درستی انجام می شود و آلودگی از این طریق منتقل نمی شود.

مشاهده بیشتر . . .
Green interior design inspiration

کلام آخر

کالیبراسیون دستگاه های اتوکلاو اهمیت زیادی در مطب دندانپزشکی دارد . برای اطمینان از عملکرد صحیح اتوکلاو باید به طور منظم و با استفاده از تجهیزات کالیبراسیون مناسب انجام شود تا اختلالی در دقت و صحت دستگاه به وجود نیاید. این کار باعث رعایت استانداردها، پیشگیری از مشکلات فنی و ایجاد رضایت مشتری خواهد شد. شما نیز می توانید برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع تجهیزات دندانپزشکی و قیمت وسایل مختلف، به سایت هامین دنتال مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *