دسته‌بندی نشده

معرفی انواع آمالگاماتور و کاربرد آن + خرید مستقیم

معرفی انواع آمالگاماتور و کاربرد آن، آمالگاماتور دستگاهی است که در دندانپزشکی برای ترکیب و آماده کردن مواد ترمیمی به منظور پر کردن دندان استفاده می‌شود. در واقع برای پر کردن دندان بیمار باید ابتدا آمالگام را با جیوه، به کمک آمالگاماتور ترکیب کرد.  این دستگاه محبوب دارای کاربرد و مزایای زیادی بوده که در ادامه مطلب قصد داریم بیشتر به بررسی آن بپردازیم. حال برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

"معرفی

نحوه عملکرد دستگاه آمالگاماتور چگونه است؟

دستگاه آمالگاماتور دارای دو مخزن مجزا بوده که در یکی از آن‌ها جیوه ریخته می‌شود و در مخزن دیگر پودر آمالگام را می‌ریزند. سپس به وسیله اهرم دستگاه میزان درصد ترکیب آمالگام و جیوه مشخص خواهد شد و پس از آن، مواد به بخش همزن هدایت می‌شوند. در قسمت همزن، مواد با سرعت مخلوط شده و در نهایت باهم ترکیب و در خروجی دستگاه در دسترس قرار می‌گیرد.

اجزای دستگاه آمالگاماتور

دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام اجزای گوناگونی دارند. البته به طور کلی این دستگاه‌های دارای اجزای مختلفی همچون محفظه مخلوط کن، مخزن اصلی، تایمر به صورت دیجیتال و آنالوگ، گیره نگهدارنده، درپوش محافظت کننده، موتور الکتریکی، پیچ تنظیم کننده دستگاه، ضامن الکتریکی و میکرو سوییچ ایمنی هستند. هر کدام از این اجزا وظیفه‌ای دارند و به گونه‌ای خاص عمل می‌کنند.

معرفی انواع دستگاه آمالگاماتور

دستگاه آمالگاماتور داری سه نوع مختلف کپسولی، ترکیبی یا پودری و دو کاره پودری_کپسولی است. برای آشنایی بیشتر شما، در ادامه هر کدام را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

1.      دستگاه آمالگاماتور کپسولی

دستگاه آمالگاماتور نوع کپسولی نیاز به تنظیم خاصی ندارد. در واقع برای استفاده از این دستگاه کافی است، آن را در محل گیره کپسول قرار ‌دهید. توجه داشته باشید امکان این که میزان پودر آمالگام و جیوه را بتوانید تنظیم کنید، وجود ندارد و این میزان از قبل توسط شرکت سازنده دستگاه آمالگاماتور تنظیم شده است. تنها کاری که دستگاه آمالگاماتور کپسولی انجام می‌دهد، پرده نازکی که درون کپسول وجود دارد را از بین می‌برد و سپس مواد با هم ترکیب می‌شوند.

مشاهده بیشتر . . .
Minimalist Japanese-inspired furniture

2.      دستگاه آمالگاماتور ترکیبی یا پودری

در دستگاه آمالگاماتور نوع پودری، 2 مخزن مجزا وجود دارد که آمالگام و جیوه درون هر کدام از مخازن ریخته می‌شوند. سپس با استفاده از اهرم تنظیم یا کلید کنترل کننده میزان درصد ترکیب آن را مشخص می‌کنند و مواد به صورت تعیین شده، وارد هم زن خواهد شد. در این مرحله مواد به خوبی با هم ترکیب می‌شوند. نکته‌ای که در آمالگاماتور پودری وجود دارد این است که تنها میزان پودر آمالگام را می‌توان با اهرم تنظیم کرد و میزان جیوه نیز ثابت است.

3.      دستگاه آمالگاماتور دو کاره پودری و کپسولی

یکی دیگر از انواع آمالگاماتور، دستگاه دوکاره پودری و کپسولی است. این نوع از دستگاه آمالگاماتور هر دو ویژگی دستگاه‌های آمالگاماتور ترکیبی و آمالگاماتور کپسولی را دارد و به هر دو روش می‌توانید آمالگام و جیوه را در این دستگاه با هم ترکیب کنید.

کاربرد دستگاه آمالگاماتور

دستگاه مورد نظر از دو مخزن جداگانه تشکیل شده که از اولی برای ریختن مواد یا پودر آمالگام و مخزن دیگر برای ریختن جیوه استفاده می‌کنند. کاربرد این دستگاه به گونه‌ای بوده که مواد را به صورت یک نواخت و به شکل خمیری در می‌آورد تا برای تزریق در دندان‌های خالی شده و تراشیده شده، مورد استفاده قرار گیرد. با برنامه‌ای که به این دستگاه داده می‌شود و به صورت مکانیکی و دستی نیز این امکان هم وجود دارد. اندازه نسبت‌های مورد نیاز برای تهیه خمیر آمالگام را به صورت خودکار برای مواد و پودر آمالگام در این دستگاه صورت می‌گیرد ولی برای مواد جیوه این اندازه ثابت بوده و می‌توان درصد مورد نیاز برای ترکیب را مشخص کرد.

کاربرد دستگاه آمالگاماتور

کاربرد دستگاه آمالگاماتور

نحوه استفاده از دستگاه آمالگاماتور

با توجه به این که دستگاه آمالگاماتور از کدام مدل کپسولی، ترکیبی و یا دوکاره است، نحوه استفاده از آن متفاوت بوده و باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. به همین خاطر هم در ادامه نحوه کار کردن و استفاده از آمالگاماتور را برای شما توضیح خواهیم داد.

مشاهده بیشتر . . .
خرید کمپرسور دندانپزشکی

نحوه استفاده از دستگاه آمالگاماتور کپسولی

کار با این نوع دستگاه نیاز به تخصص خاصی ندارد و کاربر، تنظیمات خاصی را انجام نمی‌دهد. در واقع میزان درصد ترکیب جیوه و آمالگام  توسط دستگاه به صورت پیش فرض تنظیم شده و انجام می‌شود.

نحوه استفاده از دستگاه آمالگاماتور ترکیبی یا پودری

نحوه استفاده از آمالگاماتور پودری یا ترکیبی نیز به این صورت است که پودر آمالگام و جیوه درون هر کدام از مخازنی که به صورت مجزا در نظر گرفته شده، ریخته می‌شود و با استفاده از اهرم تنظیم یا کلید کنترل کننده میزان درصد ترکیب آن را مشخص می‌کند‌. سپس مواد به صورتی که تعیین شده وارد همزن شده و با هم ترکیب  می‌شوند. توجه داشته باشید که تنها میزان پودر آمالگام را می‌توان با اهرمی که روی دستگاه تعبیه شده تنظیم کرد و میزان جیوه نیز ثابت است‌.

نحوه استفاده از دستگاه آمالگاماتور دو کاره پودری و کپسولی

دقت داشته باشید نحوه استفاده از دستگاه آمالگاماتور دو کاره پودری و کپسولی هم به دو روش است. چرا که هم به صورت پودری و هم به صورت ترکیبی قابل استفاده بوده و امکان کار با  دستگاه آمالگاماتور دو کاره پودری به هر دو صورت قابل اجرا است.

راهنمای استفاده از دستگاه آمالگاماتور

هر دستگاهی برای افزایش طول عمر و کارایی آن نیاز به رعایت یک سری از نکات و دستور عمل‌ها دارد. برای استفاده از این دستگاه هم نیاز است نکات مهمی را در نظر بگیرید تا طول عمر آمالگاتور کاهش نیابد. بنابراین پس از هر بار استفاده از دستگاه آمالگاماتور، آن را تمیز کرده و به منظور تمیز کردن حتما از برس مخصوص استفاده کنید تا داخل لوله و درپوش آمالگاماتور کاملا تمیز شود. قبل از توقف کامل آمالگاماتور، از دست زدن به درپوس آن دوری کنید.

دستگاه آمالگاماتور را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و آن را به مکانی مطمئن انتقال دهید. در طول هفته دستگاه آمالگاماتور حتما چند بار را سر و ته کنید تا مواد فشرده شده در آن خارج شود. سپس دستگاه را به حالت اولیه در جای خود قرار دهید. دقت داشته باشید گاهی مواقع به دلیل تکان شدید دستگاه آمالگاماتور در حین کار، باعث فشرده شدن پودر آمالگام در مسدود شدن لوله ترکیب آمالگاماتور و در نتیجه تنظیم دستگاه را به هم می‌زند.

نکات مهم برای انتخاب دستگاه آمالگاماتور

نکات مهم برای انتخاب دستگاه آمالگاماتور

مشکلات حین کار با انواع آمالگاماتور

هنگام کار با دستگاه آمالگاماتور ممکن است با خرابی یا کار نکردن  دستگاه مواجه شوید و ندانید که در چنین مواقعی چه کاری باید انجام داد. به همزن خاطر هم در ادامه به راه حل بعضی از این خرابی‌ها می‌پردازیم.

مشاهده بیشتر . . .
کوره دندانسازی

شکسته شدن قسمت گیره نگهدارنده کپسول آمالگام

عمده‌ترین مشکلی که به علت استفاده مکرر از دستگاه آمالگاماتور پبش می‌آید، شکسته شدن گیره نگهداره کپسول حین گذاشتن و یا برداشتن کپسول آمالگام است. در صورت بروز چنین اتفاقی حتما باید قطعه مورد نظر را تعویض کنید.

کارنکردن موتور آمالگاماتور

اگر با چنین مشکلی مواجه شدید ابتدا سیم برق دستگاه را در قسمت موتور الکتریکی، با اهم سنج بررسی کرده تا مطمن شوید مشکل برق رسانی نداشته باشد و یا می‌توانید برق را به صورت مستقیم به موتور آمالگاماتور وصل کنید.

به هم خوردن میزان درصد ترکیب جیوه با پودر آمالگام

اگر پودر آمالگام درون مخزن مربوطه خشک شود، امکان مسدود شدن لوله انتقال افزایش می‌یابد و در نتیجه میزان درصد ترکیب جیوه با آمالگام به هم می‌خورد. برای حل این مشکل باید دستگاه آمالگاماتور را باز کرده و پیمانه مخزن را تمیز کنید.

برد دستگاه آمالگاماتور دچار مشکل شود

معمولا قطعاتی از دستگاه هم‌چون ترانزیستور و رگولاتور دچار همچین مشکلی می‌شوند که برای حل این مشکل باید به تعمیرکار یا سرویس کار مربوطه مراجعه کرد. مراقب باشید کار تعمیر یا تعویض قطعات را حتما به دست افراد متخصص و ماهر بسپارید تا به بهترین شکل ممکن انجام شود.

نکات مهم برای انتخاب انواع دستگاه آمالگاماتور

برای داشتن دستگاهی کاربردی، حتما به ویژگی‌هایی همچون فرکانس، عملکرد پایدار و نداشتن لرزش توجه کنید. توجه داشته باشید عملکرد موتور باعث لرزش گیرنده و در نتیجه مخلوط کردن، مواد پرکننده در کپسول می‌شود. از این رو موتور دستگاه باید از نوع کم صدا باشد و عملکرد پایدار، فرکانس اختلاط بالا را فراهم کند. دستگاهی را انتخاب کنید که برای مخلوط کردن کپسول‌های مارک و مشخصات مختلف، مناسب باشد.

برخی از آمالگاماتورها با یک سرعت کار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر سرعت متغیری همچون پایین، متوسط یا زیاد دارند. شرکت‌های تولید کننده دستگاه آمالگاماتورها معمولاً زمان میکسر و سرعت مورد نیاز برای مخلوط شدن نوع آلیاژ دندان را توصیه می‌کنند. به طور کلی، هرچه سرعت بالاتر باشد، زمان تیتراسیون نیز کمتر می‌شود. معمولاً 10 ثانیه برای تولید یک مخلوط یکنواخت کافی است. در حین کار با دستگاه، یک پوشش ایمنی باید تضمین کند که هیچ یک از اجزا میکس در خارج از دستگاه قرار نمی‌گیرد.

راهنمای استفاده از دستگاه آمالگاماتور

راهنمای استفاده از دستگاه آمالگاماتور

قیمت دستگاه آمالگاماتور

قیمت دستگاه آمالگاماتور با توجه به مدل، برند، کارایی، فروشگاه مورد نظر و شرکت سازنده آن متفاوت است. در حال حاضر این محصول دارای تنوع‌های بسیار زیادی بوده و با قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌گردد. از این جهت نیاز است قبل از خرید، به خوبی قیمت‌های مختلف را با هم بررسی کنید و سپس بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

مشاهده بیشتر . . .
یونیت دندانپزشکی اطفال
خرید مستقیم دستگاه آمالگاماتور

دستگاه آمالگاماتور را می‌توانید از مراکز فروش دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی که محل و بورس فروش مشخصی دارند، تهیه کنید. این دستگاه برای  هر دندانپزشکی معتبر لازم بوده و در حقیقت یکی از مهم‌ترین ابزار دندانپزشکی است. برای خرید انواع دستگاه آمالگاماتور و استعلام قیمت دقیق آمالگاماتور دندانپزشکی می‌توانید به سایت هامین دنتال نیز مراجعه کنید محصولی باکیفیت خریداری نمایید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با دستگاه آمالگاماتور، کابرد و ویژگی‌های مهم آن آشنا کنیم تا حین خرید، تصمیم‌گیری عالی داشته باشید. بنابراین سعی کنید مطالب ذکر شده را نادیده نگیرید و باتوجه به نکات مهمی که گفته شد، سراغ بهترین گزینه ممکن بروید. همچنین اگر تجربه کافی برای خرید ندارید، توصیه می‌کنیم از افراد متخصص کمک بگیرید یا این که با مشاورین ما در ارتباط باشید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *