درمان خانگی خونریزی لثه در خواب و هنگام مسواک زدن

علت خون ریزی لثه هنگام مسواک زدن

خونریزی لثه در خواب و هنگام مسواک زدن، ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده باشد و از این طریق هم به دنبال راهکارهایی برای درمان باشند. این اتفاق در بین افراد بسیار شایع بوده و دلایل مختلفی دارد. بیماری لثه به دلیل جمع شدن پلاک در لثه باعث قرمز شدن لثه و متورم شدن لثه  می شود. با رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن درست دندان در روز دو نوبت، هر روز استفاده از نخ دندان، شست و شوی دهان با دهان  شویه و در نهایت مراجعه منطم به دندانپزشکی، می توانید خیلی راحت جلوی این مشکل را بگیرید. در ادامه مطلب، بیشتر به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

خونریزی لثه باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟

دقت داشته باشید علت اصلی خونریزی لثه، التهاب لثه بوده که باعث جا به جایی دندان ها، بوی بد دهان، احساس طعم بد در دهان می شود. هرگز نباید به خونریزی لثه ها بی توجهی کنید و باید به دنبال درمان آن باشید. زیرا ممکن است باعث ایجاد بیماری های دهان و از دست دادن دندان ها شود.

همچنین انواع بیماری های مربوط به لثه، با تجمع پلاک روی دندان ها ایجاد می شوند. اگر پلاک روی دندان از بین نرود، سفت می شود و به بافت زیر لثه نفوذ پیدا می کند. در نهایت لثه ها متورم می شوند و شروع به خونریزی خواهند کرد. بیماری لثه در طولانی مدت به استخوان اطراف دندان نیز آسیب می زند و موجب عفونت دندان و از دست دادن دندان می شود.

خونریزی لثه باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟

علت خون ریزی لثه هنگام مسواک زدن

یکی از راه های اصلی جلوگیری از عفونت و خون ریزی لثه مسواک زدن است. اما خود مسواک زدن هم گاهی باعث خون ریزی لثه می شود. اولین دلیل خونریزی لثه بیماری پریودنتیت یا التهاب لثه است. اگر شما مبتلا به پریودنتیت شده باشید بعد از هر بار مسواک زدن  طعم خون را احساس خواهید کرد. بنابراین باید هر ۶ ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید، تا در صورت ابتلا به بیماری  لثه از آن مطلع شوید و قبل از این  که دیر شود، جلوی آن را بگیرید.

Minimalist Japanese-inspired furniture

به دلیل بافت ظریف مینای دندان و لثه ها، باید با ملایمت بیشتری با آن ها رفتار شود. بنابراین در نظر داشته باشید که محکم مسواک زدن به معنای تمیزتر شدن دندان نیست. دقت داشته باشید مسواک زدن به مدت طولانی، باعث ساییده شدن و آسیب  پذیری لثه می شود. زمان مسواک زدن شما نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد . استفاده از مسواک هایی که موهای سخت و زبر دارند یا مسواک های قدیمی و مستعد رشد باکتری، باعث عفونت و خونریزی لثه می شود.

بیشتر بخوانید: تجهیزات جراحی و ایمپلنت دندانپزشکی

نکات مهم برای جلوگیری از خونریزی لثه حین مسواک زدن

اگر می خواهید لثه تان دائما هنگام مسواک زدن دچار خونریزی نشود، حتما نکات مهمی که در ادامه ذکر شده را در نظر بگیرید.

• هنگام غذا خوردن ممکن است تکه های غذا، بین دندان  ها باقی بمانند و به لثه فرو بروند. وجود باقی  مانده غذا در لثه، این ناحیه را ملتهب می  کند و با مسواک زدن لثه به خونریزی می افتد. برای پیش گیری از این مشکل حتماً قبل از مسواک، از نخ دندان استفاده کنید.
  • اگر لثه تان التهاب داشته باشد، حین مسواک زدن خونریزی می کند. معمولاً التهاب لثه نشانه دیگری ندارد، برای همین ممکن است تا مدتی متوجه بیماری نشوید.
  • به نظر می رسد که تجمع باکتری  ها بر روی دندان پوسیده  به مرور زمان به لثه ها سرایت می  کند و التهاب لثه را به وجود می  آورد. بنابراین یکی از مهم  ترین علل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن، این بیماری است.
  • افرادی که از مواد دخانیات، سیگار و مواد مخدر استفاده می کنند، به سرعت تغییراتی در دندان  های خود مشاهده خواهند کرد. در واقع تاثیرات منفی سیگار و مواد دیگر بر روی لثه  ها قابل توجه است. موادی که در دود سیگار وجود دارد، به لثه  ها چسبیده و یک نوع جرم سخت روی لثه ایجاد می  کند. این نوع جرم و پلاک از روی لثه پاک نمی  شود. لثه ای که دچار این مشکل باشد به شدت حساس است و با کوچک ترین حرکت مسواک دچار خونریزی می شود.
  • داشتن مسواک نامناسب با برس زبر نیز باعث خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن می شود. پس مسواک خود را حتماً از برند های معتبر تهیه کنید. اگر مسواک جدید باعث خونریزی لثه شد، آن را کنار بگذارید و یک مسواک مناسب برای لثه های حساس تهیه نمایید.
  • چنان چه از مسواک برقی استفاده می کنید، با استفاده از ویدیو های آموزشی، روش صحیح استفاده از آن را یاد بگیرید.
  • توجه داشته باشید دیابت، باعث می شود که زخم های کوچکی در دهان و لثه افرادی که دارای این نوع بیماری هستند، ایجاد شود و به مرور زمان این زخم  ها به عفونت تبدیل می شود. به همین دلیل افرادی که دیابت دارند، گاهی اوقات هنگام مسواک زدن شاهد خونریزی لثه می شوند.
معرفی انواع دستگاه رادیوگرافی دندان + خرید مستقیم

دلیل اصلی خونریزی لثه در خواب

دلیل خونریزی شبانه لثه معمولا به پریودنتیت مربوط است. در واقع این بیماری مرتبط با دندان و دهان، تمام بافت های پریودنتوم از جمله لثه ها را خراب و تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری با سرعت کم پیشرفت می کند. ساعات خواب ساعاتی از روز است که لثه ها بیشتر در معرض خطر خونریزی قرار دارند. فشار دادن ناخودآگاه دندان ها موقع خواب که اغلب به دنبال مسائلی مانند استرس عاطفی یا خستگی بیش از حد ایجاد می شود، می تواند از دیگر علل های اصلی خونریزی لثه در خواب باشد.

درمان های خانگی و طبیعی برای خونریزی لثه

علاوه بر بهداشت دندان و دهان رعایت نکات مهم دیگر مربوط به لثه هم بسیار ضروری است. اگر موارد بهداشتی در خصوص لثه ها را رعایت نکنید، مشکلات بسیاری مانند تورم لثه و خونریزی آن به وجود می آید. بنابراین سعی کنید نکات ذکر شده در ادامه را نادیده نگیرید.

چای کیسه ای

به طور معمول نوشیدن چای باعث کاهش خونریزی لثه می شود و برای تسکین خونریزی لثه می توانید از آن استفاده کنید. برای  استفاده ابتدا یک چای کیسه ای را در آب گرم قرار دهید، بعد از چند دقیقه آن را بر دارید و صبر کنید تا خنک شود. سپس چای را به مدت 4 الی 5 دقیقه روی ناحیه ای که دچار خونریزی شده است، قرار دهید تا تاثیر آن را ببینید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضد باکتری دارد و می تواند باکتری هایی که منجر به تورم و خونریزی لثه می شوند را خیلی سریع، از بین ببرد. برای استفاده ژل آلوئه ورا، را به لثه ها بمالید و ماساژ دهید. بعد از مدت زمانی کوتاه، نتیجه فوق العاده آن را مشاهده خواهید کرد.

Reinterprets the classic bookshelf

عسل

عسل ماده ای ضد باکتری و ضدعفونی کننده است. بنابراین می توانید از آن برای درمان مشکلات لثه استفاده کنید. بعد از مسواک زدن، کمی عسل را با انگشت روی لثه ها بمالید. دقت کنید که نباید به دندان ها عسل بزنید، زیرا این کار در طولانی مدت باعث می شود دندان ها پوسیده شوند.

عسل،درمان خانگی و طبیعی خونریزی لثه

آب نمک

از جمله دیگر راه های موثر برای درمان خونریزی لثه، غرغره کردن آب نمک است. برای این روش درمانی، یک لیوان آب گرم به همراه یک قاشق نمک را مخلوط نمایید و آن را به مدت دو دقیقه غرغره کنید. در روز این کار را 3 یا 4 بار می توانید انجام دهید.

بیشتر بخوانید: الکتروسرجری دندانپزشکی آریان

روغن سیاه دانه

سیاه دانه، ماده ای طبیعی بوده که خواص ضد باکتری دارد و می توانید به راحتی از آن برای درمان خونریزی لثه بهره بگیرید. نحوه درمان خونریزی لثه با سیاه دانه این  گونه بوده که بعد از مسواک زدن، چند قطره روغن سیاه دانه را به لثه ها بمالید و ماساژ دهید. همچنین می توانید مقداری روغن سیاه دانه را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و با آن دهان خود را شست وشو دهید.

روغن میخک

یکی دیگر از راه های درمان خانگی خونریزی لثه، استفاده از میخک است. از این ماده به دو روش مختلف می توان استفاده کرد . در روش اول مقداری روغن میخک را با انگشت یا پنبه روی لثه ها بمالید. اما برای روش دوم می توانید، تکه ای میخک را بجویید تا باعث قطع خونریزی و تسکین دردلثه شود.

سیر و عسل

سیر به عنوان یک ویروس کش بسیار قوی عمل می کند. همان  طور که قبلا اشاره شد، عسل ماده ای ضد باکتری است. برای درمان خونریزی لثه، می توانید این دو ماده را با هم ترکیب کنید تا سریع تر به نتیجه برسید. یک حبه سیر رنده کنید و با عسل مخلوط نمایید تا به شکل خمیر درآید، سپس آن را روی لثه خود بمالید.

هزینه یونیت دندانپزشکی خارجی

جوش شیرین

جوش شیرین از بروز بیماری های مربوط به لثه جلوگیری می کند. برای استفاده  ابتدا جوش شیرین را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. از این موادی که آماده  کردید، می توانید به عنوان خمیر دندان استفاده کنید. البته هر روز توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: اینسترومنت دندانپزشکی

در نظر داشته باشید که حفظ سلامت بهداشت دندان و دهان بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری  های لثه است. بنابراین سعی کنید بعد از ۳ وعده غذایی  حتماً مسواک بزنید، البته از مسواک  های زبر و بی  کیفیت استفاده نکنید. همچنین اگر شدت خونریزی زیاد بود و یا خونریزی همچنان تکرار شد، حتماً برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.