دسته‌بندی نشده

کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی

کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی

آیا می دانید کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی چیست؟ آیا از کاربرد کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی مطلع هستید؟ آیا میدانید انواع کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی چه می باشد؟

اگر می خواهید که به پاسخ این پرسش ها دست یابید و علاوه بر آن بدانید که ساکشن مرکزی دندانپزشکی چیست یا نحوه کار ساکشن دندانپزشکی چگونه است، تا انتهای این مطلب در هامین دنتال ما را همراهی کنید.

برخی از تجهیزات، ابزار ها و دستگاه هایی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند و ابزار کار دندانپزشک هستند، بسیار ضروری و لازم اند که بدون آنها انجام عملیات دندانپزشکی برای ساده ترین مسائل و بیماری ها امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل برخی از تجهیزات باید حتما در اختیار دندانپزشک وجود داشته باشند که نیاز به انها انکار نشدنی است و دو مورد از این تجهیزات کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی محسوب می شوند.

کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی چیست؟

کمپرسور ابزاری بسیار ضروری در دندانپزشکی است که از آن در جهت تولید هوای فشرده استفاده می شود.  به عبارت دیگر این دستگاه هوای فشرده شده را به وجود می اورد و در اختیار پزشک قرار می دهد.

از طرف دیگر ساکشن نیز دستگاهی است که برای مکش مایعات و یا ذرات جامد دهان به کار برده می شود و این دو دستگاه در کنار هم از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی به حساب می آیند.

کاربرد کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی

در بسیاری از مواقع برای تمیز کردن فضای داخلی دهان و کنار زدن ذرات ریز یا درشت به فشار هوای فشرده شده نیاز است تا از این طریق بتوان ذرات را کنار زد و شرایط را برای جراحی و درمان مساعد نمود. به عنوان مثال: برای ترمیم یا زیبایی دندان ها به میزان زیادی از کمپرسور استفاده می شود.

مشاهده بیشتر . . .
Creative water features and exterior

از طرف دیگر ساکشن نیز در جهت تمیز کردن فضای داخلی دهان در حین جراحی یا انجام عملیات درمان به کار برده می شود که این دستگاه عملکردی مخالف با کمپرسور دارد. زیرا در این دستگاه به جای آنکه هوای فشرده با فشار زیاد در دهان وارد شود، ذرات ریز و درشت جامد یا مایعات و ترشحات موجود در دهان به داخل دستگاه کشیده می شوند و از دهان خارج می گردند. برای تمامی عملیات دندانپزشکی از پر کردن و عصب کشی تا انجام جراحی های پیچیده تر به کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی نیاز خواهد بود.

کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی

کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی

انواع کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی چه می باشد؟

  • ساکشن آبی
  • ساکشن هوایی
  • ساکشن برقی

ساکشن آبی تحت عنوان بزاق کش نیز شناخته می شود و از آن در جهت تخلیه بزاق دهان بیمار استفاده می شود. این دستگاه قادر است تا به میزان 13 لیتر از آب دهان را تخلیه کند و ترشحات دهان را به داخل دستگاه هدایت نماید.

ساکشن هوایی در خصوص جمع اوری  و تخلیه تمامی ذرات مایع و جامد موجود در دهان به کار برده می شود تا محیط دهان برای انجام عملیات جراحی یا سایر امور آماده گردد. در نهایت نوع سوم ساکشن دندانپزشکی را میتوان ساکشن برقی در نظر گرفت که جدیدترین مدل ساکشن است و از ابعاد کوچکی برخوردار است و مانع از ورود آلودگی هوا به داخل دهان بیمار می شود.

انواع کمپرسور

کمپرسور دندانپزشکی نیز همچون ساکشن ها به سه دسته تقسیم می شوند، که عبارتند از:

  • کمپرسور روغنی
  • کمپرسور خشک
  • کمپرسور با خشک کن هوا

کمپرسور های روغنی به کمک روغن کار می کنند که متاسفانه در آنها بخشی از روغن با هوای فشرده ترکیب می شود و ماده ای سمی به وجود می اورد که برای بیماران و پزشک مضر است؛

مشاهده بیشتر . . .
علت خشکی دهان چیست؟ (علائم، دلایل، درمان و پیشگیری)

اما از طرف دیگر کمپرسور خشک یک گزینه بسیار مناسب است و بیشترین میزان استفاده را در حال حاضر دارد زیرا در این مدل از هوای پاکیزه برای تهیه فشار هوا استفاده می شود که به همین دلیل هیچ نوع آلاینده ای در انها وجود ندارد. در نهایت کمپرسورهایی که همراه با خشک کن هوا هستند، مانع از تجمع رطوبت در داخل دستگاه می شوند و به همین دلیل نیازی به تمیز کاری نخواهند داشت.

ساکشن مرکزی دندانپزشکی چیست؟

ساکشن مرکزی دندانپزشکی یک گزینه بسیار مناسب برای دندانپزشکی ها است که در این مورد دستگاه ساکشن تعبیه شده در یونیت دندانپزشکی به واسطه لوله ها و اتصالاتی به ساکشن مرکزی دندانپزشکی متصل می شوند و ترشحات جامد و مایع انباشته شده در دستگاه از این طریق به فاضلاب راه پیدا می کنند. در نتیجه با اتصال ساکشن به سیستم مرکزی، نیازی به تخلیه دستگاه نخواهد بود.

نحوه کار ساکشن دندانپزشکی چگونه است؟

نحوه کار ساکشن دندانپزشکی به این شکل است که لوله ای نازک به دستگاه ساکشن متصل می شود و این لوله به داخل دهان بیمار هدایت می گردد و ترشحات را همانند یک جارو برقی جمع آوری می کند و به مخزن دستگاه ساکشن هدایت می نماید. لازم به توضیح است که لوله استریل متصل شده به دستگاه ساکشن باید پس از هر مرتبه استفاده با لوله نو تعویض شود تا آلودگی ها را به بیمار بعدی منتقل نکند.

سخن پایانی

کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دادیم و انواع آنها را برای شما بررسی نمودیم. چنانچه قصد دارید که هر یک از انواع کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی را تهیه کنید، به این منظور میتوانید از طریق هامین دنتال اقدام نمایید و مدل های مختلف موجود در این مجموعه را بررسی کنید.

مشاهده بیشتر . . .
هزینه موتور ایمپلنت

هامین دنتال ارائه دهنده انواع تجهیزات دندانپزشکی است که در شرایط ایده آل دستگاه ها و ابزار های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد. در صورت نیاز به کسب هر گونه اطلاعات بیشتر در این زمینه، از طریق تلفن های تماس با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *