دسته‌بندی نشده

معرفی انواع رادیوگرافی پرتابل دندان

راديوگرافي پرتال، كاربردي‌ترين وسيله

رادیوگرافی پرتابل دندان ، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در خدمات دندان پزشکی، تصویر برداری از دهان و دندان است، که پزشک بتواند بر اساس آن به شکل درست آسیب وارده را ببیند. در این صورت می‌تواند بهترین روند درمانی را برای بیمار تجویز نماید. اما این کار در گذشته نیازمند مراجعه بیمار به مراکز خاص تصویر برداری بود. همین مسئله باعث می‌شد هم هزینه بیشتر برای افراد جهت عکس برداری به بار آید، همچنین روند درمان طولانی‌تر شود. امروزه دستگاه‌هايي طراحي و توليد شده‌اند كه اين كار را براي پزشكان و بيماران به راحت‌ترين شكل ممكن انجام مي‌دهند. در اين مطلب قصد داريم به معرفي انواع راديوگرافي پرتابل دندان بپردازيم. اين دستگاه‌ها كمك بسياري در عرصه دندان پزشكي به پزشك و بيماران كرده‌اند. براي آشنايي كامل با اين سيستم‌ها تا پايان با ما همراه باشيد.

راديوگرافي پرتابل دنداني در مطب

راديوگرافي پرتابل دنداني در مطب

معرفي كلي دستگاه راديوگرافي پرتابل دندان

اين دستگاه‌ها به طور ويژه براي عكس برداري از ناحيه دندان‌ها طراحي و ساخته شده‌اند. البته به خاطر ويژگي‌هاي خاصشان به شكل خاص براي تصوير برداري از محدوده كوچك قابل استفاده مي‌باشند. روند كار آن‌ها به اين شكل است كه از طريق لوله سربي كه داخل دستگاه تعبيه شده، اشعه ايكس را به صورت نقطه‌اي خارج كرده تا عمليات عكس برداري را انجام دهد. به خاطر ابعاد و طراحي ظاهري خاص اين دستگاه، در هر محيطي مانند مطب دندان پزشكي به راحتي قابل استفاده است؛ در نتیجه نیازی نیست که مراجعان برای تصویر برداری‌های معمول به مراکز دیگری مراجعه کنند.

معرفي انواع راديوگرافي پرتابل دندان

درباره معرفی انواع رادیوگرافی پرتابل دندان باید گفت که بر اساس دو مدل می‌توان این دستگاه‌ها را تقسیم‌بندی کرد. اگر آن‌ها را بر اساس شکل ظاهری دسته‌بندی کنیم، دو حالت کلی زیر برایشان وجود دارد:

رادیوگرافی پرتابل تفنگی

همانطور که از نام این دستگاه پیدا است، شکل ظاهری آن مانند تفنگ می‌باشد. در واقع این مدل، نسل جدید رادیوگرافی پرتابل است که کارایی بیشتر و بهتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر دارد. همچنین قدرت باتری آن را نیز ارتقا داده‌اند.

مشاهده بیشتر . . .
معرفی و راهنمای خرید اسکنر داخل دهانی

رادیوگرافی پرتابل دوربینی

این مدل نسخه اولیه و قدیمی‌تر است. شکل ظاهری‌اش شما را به یاد دوربین‌های عکاسی می‌اندازد. برای همین مشابهت نام آن را مدل دوربینی گذاشته‌اند. حجم باتری این نسخه نسبت به مدل جدیدتر کمی ضعیف‌تر است.


بیشتر بخوانید: خرید توربین دندانپزشکی


 

 

راديوگرافي پرتابل دوربيني

راديوگرافي پرتابل دوربيني

دسته‌بندی دیگر رادیوگرافی پرتابل دندان، تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس کاربرد و شیوه کار دستگاه است. در این شیوه رادیوگرافی پرتابل به موارد زیر تقسیم خواهد شد:

  • رادیوگرافی دیجیتال: در اين سيستم، از سنسورهای دیجیتال برای گرفتن تصاویر استفاده شده است.
  • رادیوگرافی فسفری: در اين دستگاه، صفحات حاوی فسفر برای ذخیره تصاویر به كار گرفته شده است.
  • رادیوگرافی کاتودیک: بهره‌گیری از تکنولوژی کاتدیک برای تولید پرتوهای رادیوگرافی.
  • رادیوگرافی با لوله دیود: بهره‌گیری از لوله دیودی برای تولید پرتوهای رادیوگرافی.
  • رادیوگرافی دیجیتال پانورامیک: گرفتن تصاویر دندان و فک به صورت پانورامیک در اين دستگاه امكان‌پذير مي‌باشد.
  • رادیوگرافی ایمپدانس: کیفیت تصاویر در این مدل بسیار بالاتر از انواع ديگر است.
  • رادیوگرافی توموگرافیک: امکان ساخت تصاویر به صورت سه بعدی در اين مدل فراهم است.

مزيت‌هاي استفاده از دستگاه راديوگرافي

استفاده از این دستگاه برای دندان پزشکان و حتی بیماران مزایا و فواید بسیاری در پی دارد. در ادامه به مهم‌ترین این موارد اشاره می‌شود.

قابل حمل بودن

اولین و مهم‌ترین مزیت را می‌توان در همین مسئله دانست. این دستگاه با توجه به وزن و حجم خاصی که دارد به راحتی قابل استفاده و حمل می‌باشد. پزشک به سادگی می‌تواند از آن در هر موقعیتی برای انجام تصویربرداری استفاده کند.

تناسب با هر محیط و فضایی

در هر شرایط و محیطی که باشید، با تهیه این دستگاه به راحتی می‌توانید خدمات بهتری را به مراجعین خود ارائه بدهید. فرقی نمی‌کند که در یک شهر با امکانات فراوان حضور دارید و یا در یک مطب کوچک در دور افتاده‌ترین نقطه کشور مشغول به ارائه خدمات هستید. دستگاه رادیو گرافی پرتابل دندان قطعا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

مشاهده بیشتر . . .
راهنمای انتخاب لوپ دندانپزشکی

سهولت در استفاده

کار با این دستگاه برخلاف سیستم‌های تصویربرداری دیگر، اصلا پیچیدگی خاصی ندارد. برای استفاده از آن نیز به دانش بالای فنی نیازی نیست.

راديوگرافي پرتابل دندانپزشكي

راديوگرافي پرتابل دندانپزشكي

کاهش ریسک خطر

با توجه به اینکه همگی دستگاه‌های عکس‌برداری در این زمینه، از اشعه ایکس بهره می‌برند؛ همواره در زمان استفاده ریسک خطر و آسیب برای بیمار و اپراتور وجود دارد. دستگاه‌های پرتابل با تکنولوژی و طراحی خاص خود، این اشعه را تنها در محدوده مورد نظر به صورت نقطه‌ای استفاده می‌کنند. همین مسئله باعث شده که کمترین خطر متوجه افراد باشد.

تصاویر باکیفیت و مشاهده سریع

با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی نیست که برای رسیدن به تصاویر زمان زیادی را منتظر بمانید. تصاویر در این سیستم به صورت لحظه‌ای و سریع قابل مشاهده هستند. شما به راحتی می‌توانید در حین کار تصاویر را بر روی رایانه خود مشاهده کنید. ضمن اینکه عکس‌ها از کیفیت قابل قبول و خوبی برخوردار هستند.

کمک در روند تشخیص

برخی مشکلات دندانی برای درمان موفق، به تشخیص سریع و به موقع نیاز دارند. با استفاده از دستگاه‌های رادیوگرافی پرتابل دندان به سرعت می‌توان تصاوير لازم را تهيه نمود. در نتيجه تشخيص به موقع و دقيق از سوي پزشك صادر مي‌شود.

قیمت مناسب

با وجود همه اين مزيت‌ها، طراحي خاص دستگاه و كارايي آن باعث شده كه هزينه اين سيستم در برابر موارد ديگر در اين دسته بسيار مناسب‌تر باشد. هر دندان پزشكي با يك هزينه به صرفه مي‌تواند اين دستگاه را براي مطب خود تهيه كند.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع آمالگاماتور و کاربرد آن


انواع راديوگرافي پرتابل دندان پزشكي

انواع راديوگرافي پرتابل دندان پزشكي

کاربردهای انواع دستگاه رادیوگرافی پرتابل

پس از بررسي مزيت‌هاي اين دستگاه، لازم است كه با كاربردهاي آن در حوزه دندان پزشكي نيز بيشتر آشنا شويد. دندان پزشكاني كه مي‌خواهيد اين محصول را خريداري كنيد، بايد دقت داشته باشيد كه از مراكز معتبر اين كار را صورت دهيد. مجموعه هامين دنتال يكي از بهترين عرضه كنندگان انواع راديوگرافي پرتابل دندان در كشور مي‌باشد.

مشاهده بیشتر . . .
کمپرسور و ساکشن دندانپزشکی
تسريع در روند تشخيص

با بهره‌گيري از اين دستگاه در همان ابتداي كار مي‌توانيد با دريافت تصاوير لازم از ناحيه دهان و دندان‌ها، تشخيص اوليه آسيب‌ها را در كمترين زمان بدهيد.

بررسي وضعيت بيمار

در اين راستا با تصوير برداري به موقع و سريع، مي‌توان وضعيت سلامت كلي دندان‌ها، رويش دندان‌هاي جديد و يا وضع ريشه‌هاي دنداني را مورد پايش قرار داد.

راديوگرافي پرتال، كاربردي‌ترين وسيله

راديوگرافي پرتال، كاربردي‌ترين وسيله

غربالگري اوليه

پوسيدگي‌ها و آسيب‌هاي اين چنيني در مراحل اوليه را به راحتي با استفاده از تصاوير به دست آمده از طريق راديوگرافي پرتابل، مي‌توان تشخيص داد.

بررسي پيش از جراحي

وضعيت دنداني بيمارهايي كه كانديداي جراحي دندان‌هاي عقل هستند، به راحتي با استفاده از اين دستگاه قابل بررسي است.

پايش درمان

بعد از انجام پروسه‌هاي درماني، بيماران براي پايش و اطلاع از وضعيت جديد قطعا مراجعات بسياري خواهند داشت. دندان پزشكان با استفاده از اين دستگاه مي‌توانند روند بهبود را در بهترين حالت بررسي نمايند.

دندان پزشكي كودكان

كودكان يكي از مراجعاني هستند كه در دوره‌هاي منظم زماني جهت بررسي سلامت دندان‌هاي خود به مطب‌ها رجوع مي‌كنند. با بهره‌گيري از دستگاه راديوگرافي پرتابل دندان، مي‌توان روند غربالگري سلامت دهان اين قشر را به خوبي مورد بررسي قرار داد.

پايش دندان كودكان با راديوگرافي پرتابل

پايش دندان كودكان با راديوگرافي پرتابل

نكات مهم در استفاده از دستگاه راديوگرافي

براي اينكه دستگاه مدت زمان زيادي بدون هيچ ايراد و افت كيفيتي براي شما كار كند، نياز است كه به يكي سري از نكات در زمان استفاده و نگهداري آن دقت شود. مهم‌ترين آن‌ها در ادامه مورد بررسي قرار مي‌گيرد:

  • به هيچ عنوان دستگاه را در جايي كه احتمال افتادن آن وجود دارد قرار ندهيد. با توجه به قابل حمل بودن سيستم، ممكن است افراد بدون توجه به احتمال آسيب، دستگاه را در هرجايي قرار دهند. توجه داشته باشيد كه در حين كار نيز اگر براي مدت كوتاهي مي‌خواهيد راديوگرافي را متوقف كنيد، حتما آن را در مكان مطمئني بگذاريد.
  • با توجه به استفاده دستگاه از باتري، هر 2-3 سال لازم است كه اين باتري‌ها تعويض گردد. نگران افت كيفيت كار نباشيد. چرا كه اين محصول سال‌هاي سال براي شما قابل استفاده خواهد بود.
  • حتما جديدترين مدل و نسخه راديوگرافي پرتابل دندان را تهيه كنيد. در برخي موارد مشاهده شده است كه در مدل‌هاي قديمي‌تر مشكل نشت اشعه وجود دارد. براي پيشگيري از هرگونه خطر احتمالي، بهتر است كه بروزترين سيستم را تهيه كنيد.
مشاهده بیشتر . . .
تجهیزات جراحی و ایمپلنت دندانپزشکی
قيمت دستگاه راديوگرافي پرتابل

بهتر است قبل از اقدام به خريد، بودجه خود را براي اينكار مشخص نماييد. در بازار انواع مختلفي از اين دستگاه را مي‌توانيد پيدا كنيد. به همين خاطر نگراني از بابت كم بودن بودجه نخواهيد داشت. البته توجه به اين نكته نيز بسيار بااهميت است كه محصولات اين چنيني در صورت وارداتي بودن، گران‌تر از مدل‌هاي مشابه داخلي هستند. قيمت نهايي اين محصولات بر اساس تعرفه‌هاي گمركي و نرخ دلار همواره در خال تغيير است. پس قبل از تصميم‌گيري نهايي اين مسائل را نيز در نظر داشته باشيد.

بهترين مراكز خريد دستگاه راديوگرافي

در بازار ايران مراكز زيادي وجود دارند كه تجهيزات دندان پزشكي را عرضه مي‌كنند. با توجه بالا بودن كلي هزينه اين محصولات، يافتن مركزي كه بهترين كالاها را در مناسب‌ترين قيمت‌ها عرضه نمايند، كار سختي به نظر مي‌آيد. مجموعه هامين دنتال، به صورت تخصصي در زمينه ارائه تجهيزات دندان پزشكي كار مي‌كند. اگر به دنبال خريد انواع راديوگرافي پرتابل دندان هستيد، حتما به سايت مجموعه هامین دنتال مراجعه نماييد. در اين مكان محصولاتي با بهترين كيفيت و مناسب‌ترين قيمت براي شما عرضه مي‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *