دسته‌بندی نشده

معرفی انواع ساکشن دندانپزشکی

کاربردهای ساکشن دندانپزشکی

معرفی انواع ساکشن دندانپزشکی شامل یک‌سری وسایل و تجهیزات دندانپزشکی بوده که به منظور مکش بزاق دهان و خونی که در حین جراحی ایجاد می‌شود، از آن بهره می‌گیرند. این وسیله در طول زمان جراحی یا عملیات دندانپزشکی، در داخل دهان بیمار قرار می‌گیرد و با مکش از ورود مواد به داخل بدن و دندان بیمار جلوگیری می‌کند. این دستگاه، یکی از کار آمدترین و البته اصلی‌ترین دستگاه در دندانپزشکی است که بدون آن امکان ادامه عملیات جراحی امکان پذیر نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع و ویژگی‌های ساکشن دندانپزشکی، در ادامه مقاله نیز همراه ما بمانید.

معرفی انواع ساکشن دندانپزشکی

معرفی انواع ساکشن دندانپزشکی

ساکشن دندانپزشکی چیست؟

دستگاه‌های ساکشن دندانپزشکی هوا و بزاق را به داخل خود می‌کشند. این دستگاه معمولا در طول تمیز کردن دندان، جراحی‌های دهان و درمان‌های زیبایی برای خشک نگه‌داشتن دندان‌ها و دهان بیماران در حالی که دندانپزشک در حال تکمیل درمان است، استفاده می‌شود. ساکشن می‌تواند دهانه‌هایی با اندازه‌های مختلف تنظیم کند و برای اهداف پیش‌گیری از عفونت، حذف مایعات و خون نیز در جراحی‌های دندانپزشکی، ایمپلنت‌ها، عصب کشی کانال‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

ساکشن‌های مختلف در دندانپزشکی

ساکشن‌های دندانپزشکی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام مزایای خود را دارند. برای آشنایی بیشتر شما، در ادامه این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ساکشن دستی

این نوع ساکشن دندانپزشکی، به صورت دستی توسط دندانپزشک و یا دستیار دندانپزشک استفاده می‌شود. ساکشن دستی به صورت یک لوله انعطاف پذیر و یا مجموعه‌ای از لوله‌ها به دست دندانپزشک متصل می‌شود و با استفاده از دست دندانپزشک، از دهان بیمار مایعات و سایر مواد را جمع‌آوری می‌کند. این نوع ساکشن ارزان‌تر و سبک‌تر از ساکشن‌های اتوماتیک بوده و برای برخی درمان‌ها مانند پاکسازی دهان و جراحی‌های کوچک استفاده می‌شود.

ساکشن اتوماتیک

ساکشن اتوماتیک، به صورت خودکار و بدون نیاز به دست، مایعات و سایر مواد را از دهان بیمار جمع‌آوری می‌کند. این ساکشن دندانپزشکی دارای موتور و فن جمع‌ آوری مایعات است و با قرار دادن یک لوله در دهان بیمار، به طور خودکار و سریع مایعات را جمع ‌آوری می‌کند. ساکشن‌های اتوماتیک برای برخی درمان‌های بزرگ‌تر مانند عمل‌های جراحی دهان و درمان‌های ریشه دندان، مناسب است. این نوع ساکشن اتوماتیک دارای قیمت بیشتری بوده، اما سرعت و کارایی بیشتری نسبت به ساکشن دستی دارد.

مشاهده بیشتر . . .
معرفی و راهنمای خرید اسکنر داخل دهانی

ساکشن دندانپزشکی آبی

این ساکشن وظیفه جمع‌آوری بزاق دهان و همچنین خونی که دراثر جراحی، ترمیم یا کشیدن دندان ایجاد می‌شود را برعهده دارد. یکی از معایب ساکشن آبی این است که در هر بار استفاده، حجم زیادی از آب را هدر می‌دهد و از آن‌جایی که در طول روز برای همه بیماران نیاز به استفاده از این ساکشن وجود دارد، حجم هدر رفتن آب در آن بسیار بالا و در هر دقیقه برابر 8 تا 13 لیتر است. به دلیل معایب این ساکشن‌ها، توصیه ما به شما این بوده که ساکشن‌های برقی و بادی را جایگزین آن کنید.

ساکشن دندانپزشکی هوایی

یکی دیگر از انواع رایج‌ترین ساکشن‌های دندانپزشکی، ساکشن دندانپزشکی هوایی یا همان ساکشن حجم بالا است. این ساکشن با قرارگرفتن در مجاورات محل ترمیم دندان، کلیه ترشحات، مایعات و خرده‌های دندان را همانند یک جاروبرقی جمع آوری می‌کند. ساکشن هوایی، دارای قدرت مکشی برابر با 10 تا 15 برابر ساکشن آبی است. هوا در این ساکشن با قدرتی برابر 150 تا 200 کیلومتر در ساعت جریان دارد. ساکشن مورد نظر خرده‌های اضافی موجود در دهان را از فاصله 10 تا 15 میلی‌متری جمع آوری می‌کند.

ساکشن برقی

این ساکشن‌ یکی از ساکشن‌های نسل جدید بوده که دارای مزایایی همچون مصرف کم، مکش فوق العاده و عالی، نصب راحت در هر موقعیت مکانی، ابعاد کوچک و قرارگیری راحت در کنار یونیت دندانپزشکی، داشتن کلید تخلیه دستی برای این ‌که دستگاه را تا قبل از پرشدن کامل تخلیه نمایید، فیلتر آنتی باکتریال که از ورود آلودگی به هوا جلوگیری می‌کند، برخورداری از فیوز و سنسور محافظتی، تخلیه اتوماتیک مواد به فاضلاب، طراحی ارگونومیک و صرفه‌جویی در مصرف آب است.

ساکشن جراحی

ساکشن جراحی که به آن پمپ وکیوم گفته می‌شود، کاربرد زیادی دارد و در شرایط مختلف از آن بهره می‌گیرند. از این نوع ساکشن برای جمع آوری ترشحات، بزاق، خون، استفراغ و حتی بافت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تخلیه این مواد جراح بهتر می‌تواند کار خود را انجام دهد و به نحوی به آن سرعت بخشیده می‌شود.

مشاهده بیشتر . . .
کمپرسور دندانپزشکی

ساکشن مرکزی

این ساکشن مورد تایید وزرات بهداشت بوده و موتور آن، قدرت مکش بسیار بالایی دارد. ساکشن مرکزی چند کاربرده است و هم‌زمان چند یونیت می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. این نوع ساکشن باید فیلتر آنتی باکتریال هوای خروجی داشته باشد و نباید از تخلیه مستقیم مخزن بهره بگیرد. ساکشن مرکزی بهترین نوع ساکشن شناخته شده است و معایبی که دیگر ساکشن‌ها دارند، در این نوع دیده نمی‌شود.

کاربردهای ساکشن دندانپزشکی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا دندانپزشک شما ممکن است، در حین عمل از ساکشن دندانپزشکی استفاده کند. هدف از این کار برای ایمن نگه داشتن شما در طول درمان، خشک نگه‌ داشتن محیط دندان برای انجام عملیات و فعالیت دندانپزشکی، تمیز کردن سطح دندان از مواد غیر ضروری، بعد از تزریق بی حسی مقداری ماده تلخ در درون دهان بیمار جمع می‌شود که ساکشن به تخلیه آن مواد اضافی کمک می‌کند. برخی دیگر از دلایلی که می‌توان نام برد به صورت زیر است.

پیشگیری از تجمع بزاق و ترشحات

بسیاری از درمان‌ها به منظور ایجاد یک پیوند محکم، نیاز به خشکی دهان شما دارند. اگر بزاق بیش از حد در دهان شما وجود داشته باشد، می‌تواند بر قدرت عامل پیوند تأثیر بگذارد.

محافظت از راه های هوایی

اگر در طول درمان تحت آرام‌بخشی هستید، دستگاه ساکشن دندانپزشکی می‌تواند راه‌های هوایی شما را بدون مسدود کردن نگه دارد.

جلوگیری از خفگی

وجود اجسام خارجی در دهان می‌تواند باعث تولید بزاق اضافی و منجر به ترس از خفگی در زمانی که روی صندلی درمان هستید شود. مکش به حذف این بزاق اضافی کمک می‌کند تا شما احساس راحتی بیشتری را داشته باشید.

کاربردهای ساکشن دندانپزشکی

کاربردهای ساکشن دندانپزشکی

مزایای ساکشن دندانپزشکی

ساکشن دندانپزشکی یکی از ابزارهای پایه در دندانپزشکی بوده که برای جمع‌آوری آب و مایعات از دهان بیمار در هنگام انجام کار دندانپزشکی استفاده می‌شود. مزایای استفاده از ساکشن دندانپزشکی شامل موارد زیر است.

مشاهده بیشتر . . .
میکرو یونیت دندانپزشکی

حفظ دهان خشک

ساکشن، به عنوان یک ابزار موثر برای جمع‌آوری ترشحات دهان و رطوبت اضافی در هنگام انجام درمان‌های دندانپزشکی، باعث حفظ دهان خشک و جلوگیری از احساس ناراحتی و ناخوشایندی برای بیمار می‌شود.

بهبود دید دندانپزشک

با حذف آب و مایعات اضافی از دهان، دید دندانپزشک در هنگام انجام درمان بهتر می‌شود.

جلوگیری از خطر عفونت

با حذف مایعات اضافی از دهان، احتمال انتقال عفونت بین دندانپزشک و بیمار کاهش می‌یابد.

بهبود دسترسی به محل درمان

با حذف آب و مایعات اضافی، دسترسی به محل درمان بهتر می‌شود و درمان دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

کاهش مدت زمان درمان

با استفاده از ساکشن، دهان بیمار بدون مایعات اضافی خشک می‌شود و درمان سریع‌تر انجام می‌شود.

تمیز نگه داشتن ساکشن دندانپزشکی

به دلیل استفاده زیاد از ساکشن دندانپزشکی، تمیز نگه‌داشتن آن اهمیت زیادی دارد، برای تمیز کردن ساکشن دندانپزشکی باید این مراحل را دنبال کنید.

  • قبل از شروع به تمیز کردن، ساکشن را از برق بیرون بکشید.
  • اول باید فیلتر ساکشن را باز کرده و آن را از داخل ساکشن خارج کنید.
  • فیلتر ساکشن را با آب شسته و با مواد ضدعفونی‌کننده مانند الکل پاک نمایید.
  • قسمت‌های دیگر ساکشن را باید، با پارچه و الکل ضدعفونی کنید.
  • بعد از تمیز کردن ساکشن دندانپزشکی، فیلتر را دوباره در داخل ساکشن قرار دهید.
  • قبل از استفاده مجدد از ساکشن، اطمینان حاصل کنید که تمامی بخش‌های آن به درستی تمیز شده باشند و هیچ گونه آلودگی یا باقی‌مانده‌ای وجود ندارد.
  • در آخر، برای حفظ بهداشت دهان و پیش‌گیری ازعفونت‌های ناشی استفاده اشتباه از ساکشن دندانپزشکی می‌توانید، پس از هر بار استفاده ساکشن را به دور از دسترس دیگران ذخیره کنید و قبل از استفاده مجدد آن را به دقت تمیز نمایید.
مزایای ساکشن دندانپزشکی

مزایای ساکشن دندانپزشکی

انواع سر ساکشن دندانپزشکی

در بازار تجهیزات دندانپزشکی، سرساکشن از تنوع زیادی از جمله سرساکشن فلزی، سرساکشن یک‌بارمصرف که قابلیت استریل کردن را ندارد و بعد از مصرف دور انداخته می‌شود، سرساکشن دارای انحنا، سرساکشن مستقیم برخوردار است.

مشاهده بیشتر . . .
لابراتوری و پروتز دندانپزشکی
اصول استفاده از ساکشن دندانپزشکی

اصول استفاده از ساکشن دندانپزشکی به این شکل بوده که برای جلوگیری از اضطراب بیمار قبل این ‌که از دستگاه ساکشن استفاده شود، باید در مورد آن با بیمار صحبت کنید. دهانه ساکشن باید به گونه‌ای باشد که از مکش بافت دهان و زبان جلوگیری شود. نحوه قرارگیری نیز باید به شکلی باشد که جلوی دید آینه و پزشک را نگیرد. توجه داشته باشید که وسط گلوی بیمار را مکش نکنید این امر می‌تواند موجب خفگی شود. پیوسته تخلیه با حجم بالا را در مقابل هندپیس دندانپزشک قرار دهید، تجهیزات خراب و دندان‌های شکسته را کنترل کنید.

خروجی لوله ساکشن کجا است و به چه صورت کار می‌کند؟

موادی نظیر مایع، خون، مواد اضافی داخل دهان توسط لوله جمع و به قسمتی از دستگاه که وظیفه جداسازی مواد مایع و جامع را دارد، منتقل می‌‌شود و مواد مایع به فاضلاب انتقال داده خواهد شد‌. البته دستگاه آمالگام هم وجود دارد، که با استفاده از آن می‌توان، از ورود مواد اضافی به فاضلاب جلوگیری کرد.

سخن پایانی

همان طور که متوجه شدید، در حال حاضر انواع مختلفی از ساکشن دندانپزشکی در بازار وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص مربوط به خود هستند. اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی هستید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین هامین دنتال اقدام به سفارش کنید و یک خرید عالی با پشتیبانی بی‌نظیر را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *